Over Mortuarium Schiphol

Onze dienstverlening kenmerkt zich door twee krachtige uitgangspunten:

Plectrum_over_ons_1Ervaren & betrokken
Samen maken we een waardig afscheid mogelijk

Nabestaanden hebben al genoeg aan hun hoofd. Ze willen zich geen zorgen hoeven maken over procedures, formulieren, vluchtgegevens. Voor de verwerking is het vooral belangrijk dat familie en vrienden op een waardige en respectvolle manier afscheid kunnen nemen.

Ons team van specialisten staat klaar om een waardevolle bijdrage aan dit afscheid te leveren. We hebben jarenlange ervaring in het repatriëren van overledenen en werken nauw samen met partners op Schiphol en in andere landen.

U kunt op ons rekenen

We staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar. We beheersen de procedures die in gang moeten worden gezet en zorgen er samen met de andere betrokkenen voor dat de overledene bij elke stap in het proces
met respect wordt behandeld.

Specialisten

Voor de verwerking is het belangrijk dat familie en vrienden de overledene nog kunnen zien. Helaas komt het voor dat een gerepatrieerd lichaam niet toonbaar is. Onze specialisten hebben de kennis en vaardigheden in huis

om het lichaam weer toonbaar te maken. Zo doen we er alles aan om een waardig afscheid mogelijk te maken, uit respect voor de overledene en de nabestaanden.

over-mort
Schermafbeelding 2015 10 06 Om 12.11.39
Kaarsvet-stempel-MOS1

Plectrum_over_ons_2Snel & zorgzaam

Mortuarium Schiphol bevindt zich in het hart van Schiphol. Vanaf dit centrale punt hebben we intensief contact met de veiligheidsorganisatiesop Schiphol, de afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en ambassades en consulaten. Zo zorgen we voor een snelle en respectvolle plaatsing in het vliegtuig en terugreis van de overledene.

Door onze jarenlange ervaring kunnen we de uitvaartverzorger en de nabestaanden adequaat ondersteunen met de documenten die nodig zijn om een overledene te repatriëren. Per land verschillen deze eisen; het is daarom van belang dat de juiste informatie verstrekt wordt, zodat er geen kostbare tijd verspild wordt.

De wens van de familie staat centraal

Uiteraard staat bij onze dienstverlening de zorg voor
de overledene en de nabestaanden voorop. We gaan met
hen en de uitvaartondernemer in gesprek over de wensen en de
vele mogelijkheden die we kunnen bieden. Zo kunnen nabestaanden
samen met onze medewerkers de overledene verzorgen, kleden en in de uitvaartkist plaatsen. Daarnaast is er gelegenheid voor een afscheidsbezoek of het uitvoeren van rouwrituelen.

Monuta

Bob van Laatum, manager business to business & manager SCU/SCR bij Monuta

“Het moet in één keer goed”

Bob van Laatum en zijn team werken bij repatriëringen nauw samen met Mortuarium Schiphol. De goede communicatie tussen beide partijen zorgt er volgens haar voor dat nabestaanden op een waardige manier afscheid van hun dierbare kunnen nemen.

“Wanneer iemand in het buitenland komt te overlijden, zorgen wij dat hij of zij weer naar huis komt. Dat moet in één keer goed. Omdat elke situatie om maatwerk vraagt, zijn goede afspraken belangrijk. Onze professionele, getrainde hulpverleners zorgen er samen met de mensen van Mortuarium Schiphol voor dat families op een waardige manier afscheid kunnen nemen. Mortuarium Schiphol is daarom een belangrijk verlengstuk van onze dienstverlening.”

Schipholpastoraat

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

“We nemen samen de zorg over”

Pastor Gerard Timmermans werkt samen met de medewerkers van het mortuarium. Ze zorgen ervoor dat de familie en de overledene binnen de hectiek van Schiphol in alle rust bij elkaar kunnen blijven.
“We vinden het heel belangrijk voor het verwerkingsproces van de nabestaanden dat ze erbij zijn als hun overleden dierbare arriveert. Daarna gaan we naar het mortuarium. Daar stemmen we goed met elkaar af dat we een seintje krijgen als de overledene presentabel is. De familie komt dus nooit voor een dichte deur te staan. Samen met het mortuarium nemen we de zorg even voor ze over, zodat ze daarna sámen terug naar huis kunnen.”

KDS

Joost van den Dungen, exportmanager bij KDS Cargo


“We zijn bewust van het belang”

Om lading aan te melden bij een vliegtuigmaatschappij moet je aan strenge eisen van de International Air Transport Association voldoen. Dat geldt uiteraard ook voor het luchtvervoer van een overledene. Joost van den Dungen van IATA-agent KDS Cargo weet er alles van.

“Wij zijn als het ware het verlengstuk van Mortuarium Schiphol en staan altijd voor ze klaar om vluchten te boeken naar de meest uiteenlopende bestemmingen. We zijn ons heel bewust van het emotionele belang van de ‘vracht’. Daarom besteden wij extra veel zorg aan snel en respectvol vervoer van de overledene.”

Australian_consular

Meikie Flach, Australian Regional Consular Officer

“Er had zóveel fout kunnen gaan”

De ramp met de MH17 staat bij ons allemaal in het geheugen gegrift. Niet in het minst bij Meikie Flach, die de repatriëring van de Australische slachtoffers coördineerde. Mortuarium Schiphol was voor haar van onschatbare waarde. “Het feit dat Schiphol een eigen mortuarium heeft, is op zich al uniek. Maar wat een enorme professionaliteit én betrokkenheid bij de medewerkers. Naast alle emoties hadden we te maken met een enorme druk en een zeer complexe logistiek. Er had zóveel fout had kunnen gaan... Ik durf best te zeggen dat dankzij de medewerkers van het mortuarium alles is gelopen zoals het had gemoeten, en beter zelfs. Een zéér bijzondere prestatie!

Ons team

Onze mensen met respect voor mensen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Met enige regelmaat brengen we u op de hoogte via een nieuwsbrief. Natuurlijk vindt u de meest recente informatie ook altijd op onze website.