Over Mortuarium Schiphol

Mortuarium Schiphol is gespecialiseerd in het repatriëren van overledenen: zowel vanuit het het buitenland naar Nederland als van Nederland naar het land van herkomst.

Over Mortuarium Schiphol

Over Mortuarium Schiphol

Schiphol was de allereerste luchthaven ter wereld met een eigen mortuarium in 1997. Niet alleen wordt er aan repatriëring gedaan, maar ook aan uiteenlopende vormen van postmortale zorg. Door de aanwezigheid van een verzorgings- en obductiekamer, familiekamer, opbaarkamer, koelruimte én deskundige en betrokken medewerkers is Mortuarium Schiphol een waardige locatie waar nabestaanden afscheid kunnen nemen van hun dierbare.

Mortuarium Schiphol bevindt zich in het hart van Luchthaven Schiphol. Er wordt nauw samengewerkt met het Luchthavenpastoraat, waardoor het hele proces naadloos op elkaar aansluit. Waar de pastores de nabestaanden opvangen, kunnen de mortuariummedewerkers alles doen wat nodig is om de opbaring gereed te maken. Vervolgens worden de nabestaanden op gepaste wijze begeleid naar hun dierbare, waar zijn in alle rust en op hun eigen manier afscheid kunnen nemen.

Schiphol was de allereerste luchthaven ter wereld met een eigen mortuarium in 1997. Niet alleen wordt er aan repatriëring gedaan, maar ook aan uiteenlopende vormen van postmortale zorg. Door de aanwezigheid van een verzorgings- en obductiekamer, familiekamer, opbaarkamer, koelruimte én deskundige en betrokken medewerkers is Mortuarium Schiphol een waardige locatie waar nabestaanden afscheid kunnen nemen van hun dierbare.

Mortuarium Schiphol bevindt zich in het hart van Luchthaven Schiphol. Er wordt nauw samengewerkt met het Luchthavenpastoraat, waardoor het hele proces naadloos op elkaar aansluit. Waar de pastores de nabestaanden opvangen, kunnen de mortuariummedewerkers alles doen wat nodig is om de opbaring gereed te maken. Vervolgens worden de nabestaanden op gepaste wijze begeleid naar hun dierbare, waar zijn in alle rust en op hun eigen manier afscheid kunnen nemen.

Waardig afscheid in
Mortuarium Schiphol

Ervaren en betrokken

Nabestaanden hebben al genoeg aan hun hoofd. Ze willen zich geen zorgen hoeven maken over procedures, formulieren, vluchtgegevens. Voor de verwerking is het vooral belangrijk dat familie en vrienden op een waardige en respectvolle manier afscheid kunnen nemen.

Ons team van specialisten staat 24 uur per dag, 7 dag per week klaar om te zorgen dat nabestaanden zich nergens zorgen over hoeven te maken. Doordat we dit al sinds 1997 doen hebben we een nauwe samenwerking met vele partners op Schiphol en in andere landen. Dit zorgt ervoor dat de procedures snel in gang kunnen worden gezet. Ook zorgen de nauwe samenwerkingen ervoor dat we kunnen waarborgen dat de overledene bij elke stap in het proces met respect wordt behandeld.

Voor de verwerking is het belangrijk dat familie en vrienden de overledene nog kunnen zien. Helaas komt het voor dat een gerepatrieerd lichaam niet toonbaar is. Onze specialisten hebben de kennis en vaardigheden in huis om het lichaam weer toonbaar te maken. Zo doen we er alles aan om een waardig afscheid mogelijk te maken, uit respect voor de overledene en de nabestaanden.

Waardig afscheid in
Mortuarium Schiphol

Ervaren en betrokken

Nabestaanden hebben al genoeg aan hun hoofd. Ze willen zich geen zorgen hoeven maken over procedures, formulieren, vluchtgegevens. Voor de verwerking is het vooral belangrijk dat familie en vrienden op een waardige en respectvolle manier afscheid kunnen nemen.

Ons team van specialisten staat 24 uur per dag, 7 dag per week klaar om te zorgen dat nabestaanden zich nergens zorgen over hoeven te maken. Doordat we dit al sinds 1997 doen hebben we een nauwe samenwerking met vele partners op Schiphol en in andere landen. Dit zorgt ervoor dat de procedures snel in gang kunnen worden gezet. Ook zorgen de nauwe samenwerkingen ervoor dat we kunnen waarborgen dat de overledene bij elke stap in het proces met respect wordt behandeld.

Voor de verwerking is het belangrijk dat familie en vrienden de overledene nog kunnen zien. Helaas komt het voor dat een gerepatrieerd lichaam niet toonbaar is. Onze specialisten hebben de kennis en vaardigheden in huis om het lichaam weer toonbaar te maken. Zo doen we er alles aan om een waardig afscheid mogelijk te maken, uit respect voor de overledene en de nabestaanden.

Wereldwijde kennis

Snel en zorgzaam

Mortuarium Schiphol bevindt zich in het hart van Schiphol. Vanaf dit centrale punt hebben we intensief contact met de veiligheidsorganisatiesop Schiphol, de afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en ambassades en consulaten. Zo zorgen we voor een snelle en respectvolle plaatsing in het vliegtuig en terugreis van de overledene.

Door onze ervaring zijn wij in staat nabestaanden én uitvaartverzorgers adequaat te ondersteunen met de benodigde en vereiste documentatie om een overledene te repatriëren. Per land verschillen de eisen voor deze documentatie, daarom is het van belang de juiste informatie te verstrekken, zodat er geen kostbare tijd wordt verspild.

De wens van de familie staat centraal

Uiteraard staat bij onze dienstverlening de zorg voor 
de overledene en de nabestaanden voorop. We gaan met
 hen en de uitvaartondernemer in gesprek over de wensen en de
 vele mogelijkheden die we bieden. Zo kunnen nabestaanden 
samen met onze medewerkers de overledene verzorgen, kleden en in de uitvaartkist plaatsen. Daarnaast is er gelegenheid voor een afscheidsbezoek of het uitvoeren van (rouw)rituelen die horen bij de cultuur of de godsdienstige overtuiging.

Wereldwijde kennis

Snel en zorgzaam

Mortuarium Schiphol bevindt zich in het hart van Schiphol. Vanaf dit centrale punt hebben we intensief contact met de veiligheidsorganisatiesop Schiphol, de afhandelaren, luchtvaartmaatschappijen en ambassades en consulaten. Zo zorgen we voor een snelle en respectvolle plaatsing in het vliegtuig en terugreis van de overledene.

Door onze ervaring zijn wij in staat nabestaanden én uitvaartverzorgers adequaat te ondersteunen met de benodigde en vereiste documentatie om een overledene te repatriëren. Per land verschillen de eisen voor deze documentatie, daarom is het van belang de juiste informatie te verstrekken, zodat er geen kostbare tijd wordt verspild.

De wens van de familie staat centraal

Uiteraard staat bij onze dienstverlening de zorg voor 
de overledene en de nabestaanden voorop. We gaan met
 hen en de uitvaartondernemer in gesprek over de wensen en de
 vele mogelijkheden die we bieden. Zo kunnen nabestaanden 
samen met onze medewerkers de overledene verzorgen, kleden en in de uitvaartkist plaatsen. Daarnaast is er gelegenheid voor een afscheidsbezoek of het uitvoeren van (rouw)rituelen die horen bij de cultuur of de godsdienstige overtuiging.

Meikie Flach, Australian Regional Consular Officer

“Er had zóveel fout kunnen gaan”

De ramp met de MH17 staat bij ons allemaal in het geheugen gegrift. Niet in het minst bij Meikie Flach, die de repatriëring van de Australische slachtoffers coördineerde. Mortuarium Schiphol was voor haar van onschatbare waarde. “Naast alle emoties hadden we te maken met een enorme druk en een zeer complexe logistiek. Ik durf best te zeggen dat dankzij de medewerkers van het mortuarium alles is gelopen zoals het had gemoeten, en beter zelfs.”

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

“We nemen samen de zorg over”

“We vinden het heel belangrijk voor het verwerkingsproces van de nabestaanden dat ze erbij zijn als hun overleden dierbare arriveert. Daarna gaan we naar het mortuarium. Daar stemmen we goed met elkaar af dat we een seintje krijgen als de overledene presentabel is. De familie komt dus nooit voor een dichte deur te staan.”

Bob van Laatum, manager business to business & manager SCU/SCR bij Monuta

“Het moet in één keer goed”

“Wanneer iemand in het buitenland komt te overlijden, zorgen wij dat hij of zij weer naar huis komt. Dat moet in één keer goed. Onze professionele, getrainde hulpverleners zorgen er samen met de mensen van Mortuarium Schiphol voor dat families op een waardige manier afscheid kunnen nemen. Mortuarium Schiphol is daarom een belangrijk verlengstuk van onze dienstverlening.”

Bob van Laatum, manager business to business & manager SCU/SCR bij Monuta

“Het moet in één keer goed”

“Wanneer iemand in het buitenland komt te overlijden, zorgen wij dat hij of zij weer naar huis komt. Dat moet in één keer goed. Onze professionele, getrainde hulpverleners zorgen er samen met de mensen van Mortuarium Schiphol voor dat families op een waardige manier afscheid kunnen nemen. Mortuarium Schiphol is daarom een belangrijk verlengstuk van onze dienstverlening.”

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

“We nemen samen de zorg over”

“We vinden het heel belangrijk voor het verwerkingsproces van de nabestaanden dat ze erbij zijn als hun overleden dierbare arriveert. Daarna gaan we naar het mortuarium. Daar stemmen we goed met elkaar af dat we een seintje krijgen als de overledene presentabel is. De familie komt dus nooit voor een dichte deur te staan.”

Meikie Flach, Australian Regional Consular Officer

“Er had zóveel fout kunnen gaan”

De ramp met de MH17 staat bij ons allemaal in het geheugen gegrift. Niet in het minst bij Meikie Flach, die de repatriëring van de Australische slachtoffers coördineerde. Mortuarium Schiphol was voor haar van onschatbare waarde. “Naast alle emoties hadden we te maken met een enorme druk en een zeer complexe logistiek. Ik durf best te zeggen dat dankzij de medewerkers van het mortuarium alles is gelopen zoals het had gemoeten, en beter zelfs.”

Meikie Flach, Australian Regional Consular Officer

“Er had zóveel fout kunnen gaan”

De ramp met de MH17 staat bij ons allemaal in het geheugen gegrift. Niet in het minst bij Meikie Flach, die de repatriëring van de Australische slachtoffers coördineerde. Mortuarium Schiphol was voor haar van onschatbare waarde. “Naast alle emoties hadden we te maken met een enorme druk en een zeer complexe logistiek. Ik durf best te zeggen dat dankzij de medewerkers van het mortuarium alles is gelopen zoals het had gemoeten, en beter zelfs.”

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

“We nemen samen de zorg over”

“We vinden het heel belangrijk voor het verwerkingsproces van de nabestaanden dat ze erbij zijn als hun overleden dierbare arriveert. Daarna gaan we naar het mortuarium. Daar stemmen we goed met elkaar af dat we een seintje krijgen als de overledene presentabel is. De familie komt dus nooit voor een dichte deur te staan.”

Bob van Laatum, manager business to business & manager SCU/SCR bij Monuta

“Het moet in één keer goed”

“Wanneer iemand in het buitenland komt te overlijden, zorgen wij dat hij of zij weer naar huis komt. Dat moet in één keer goed. Onze professionele, getrainde hulpverleners zorgen er samen met de mensen van Mortuarium Schiphol voor dat families op een waardige manier afscheid kunnen nemen. Mortuarium Schiphol is daarom een belangrijk verlengstuk van onze dienstverlening.”

Bob van Laatum, manager business to business & manager SCU/SCR bij Monuta

“Het moet in één keer goed”

“Wanneer iemand in het buitenland komt te overlijden, zorgen wij dat hij of zij weer naar huis komt. Dat moet in één keer goed. Onze professionele, getrainde hulpverleners zorgen er samen met de mensen van Mortuarium Schiphol voor dat families op een waardige manier afscheid kunnen nemen. Mortuarium Schiphol is daarom een belangrijk verlengstuk van onze dienstverlening.”

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

Gerard Timmermans, pastor bij Luchthavenpastoraat Schiphol

“We nemen samen de zorg over”

“We vinden het heel belangrijk voor het verwerkingsproces van de nabestaanden dat ze erbij zijn als hun overleden dierbare arriveert. Daarna gaan we naar het mortuarium. Daar stemmen we goed met elkaar af dat we een seintje krijgen als de overledene presentabel is. De familie komt dus nooit voor een dichte deur te staan.”

Meikie Flach, Australian Regional Consular Officer

“Er had zóveel fout kunnen gaan”

De ramp met de MH17 staat bij ons allemaal in het geheugen gegrift. Niet in het minst bij Meikie Flach, die de repatriëring van de Australische slachtoffers coördineerde. Mortuarium Schiphol was voor haar van onschatbare waarde. “Naast alle emoties hadden we te maken met een enorme druk en een zeer complexe logistiek. Ik durf best te zeggen dat dankzij de medewerkers van het mortuarium alles is gelopen zoals het had gemoeten, en beter zelfs.”

Adresgegevens:

Jan Plezierweg 3
1118 BB  Schiphol Airport

Postbus 24098
3502 MB Utrecht

T  (020) 316 42 60
E mortuariumschiphol@zdg.nl

Heeft u een vraag of een opmerking? Neem contact met ons op:

Neem contact op

Volg ons op:

Back To Top